2011年 06月 18日
127 Hours -2- |
▼127 Hours
http://aim7.exblog.jp/12900530/
しつこくこのネタを続けます。
▼DIT Michael Mansouri of HD Camera Rentals Plays Key Role in Filming of Danny Boyle’s 127 Hours
http://www.wolfenews.com/releases/DIT-Michael-Mansouri-of-HD-Camera-Rentals-Plays-Key-Role-in-Filming-of-Danny-Boyles-127-Hours/01962/
下線をつけた2つめの文章と同じ趣旨のことは、スラムドッグ$ミリオネアでEOS-1D Mark IIIを使ったと報じた記事にも書かれていたような。好きなんでしょうね、きっとこういう技法が。
▼127 Hours: Digital Workflow in the Desert
http://www.studiodaily.com/filmandvideo/currentissue/127-Hours-Digital-Workflow-in-the-Desert_12652.html
それにしてもこの2つの記事、秒10コマの静止画を動画にした際のfpsが異なっていますが、はて、いったいどちらが正しいものやら? というか、両方とも正しいのかも。
して、2つめの記事を読んで思ったのですが、スラムドッグ$ミリオネアで、11fpsだか12fpsのCanonのスチルカメラで撮影したという話は、実は、連写した静止画を11fpsだか12fpsで動画にした、という意味なのかもしれません。それなら、EOS-1D Mark IIIを使ったという話も充分納得できます。
http://aim7.exblog.jp/12900530/
しつこくこのネタを続けます。
▼DIT Michael Mansouri of HD Camera Rentals Plays Key Role in Filming of Danny Boyle’s 127 Hours
http://www.wolfenews.com/releases/DIT-Michael-Mansouri-of-HD-Camera-Rentals-Plays-Key-Role-in-Filming-of-Danny-Boyles-127-Hours/01962/
We also shot with Canons, the Canon EOS 5D Mark II as well as my favorite camera, the 1D Mark IV. Anthony got frustrated with the limitations with the video mode out of the Canon cameras. It's a very compressed H.264 video file format, so it's not ideal for the type of shooting he's used to. We looked at it and tried to figure out ways to break the code and get uncompressed RAW out of the camera, but there was no way. What he ended up doing was shooting in still mode at 10 frame bursts and in post he would double it to 20 frames. The effect is interesting and will look really cool.下線をつけた1つめの文章に注目。EOS 5D Mark IIとEOS-1D Mark IVの動画も使ったが、RAWで撮れないので、EOS-1D Mark IVの静止画の秒10コマ連写を1コマで2フレーム、20fpsの動画にしたとか。なるほど。
The Canon cameras had their own set of challenges as they were really designed for still photography so we had to come up with some rigs to control the focus. We also faced challenges about how you monitor and how you get the director a video feed. We used the 1D Mark IV's for a lot of high contrast, over exposed sunlight, snow caps, skin tones type shots since the camera could hold those shots in still mode.
下線をつけた2つめの文章と同じ趣旨のことは、スラムドッグ$ミリオネアでEOS-1D Mark IIIを使ったと報じた記事にも書かれていたような。好きなんでしょうね、きっとこういう技法が。
▼127 Hours: Digital Workflow in the Desert
http://www.studiodaily.com/filmandvideo/currentissue/127-Hours-Digital-Workflow-in-the-Desert_12652.html
Each production unit had multiple SI-2Ks, but a lot of footage was also captured with the Canon 1D, shooting either in H.264 video mode or in burst mode for stills.下線をつけた文章に注目。こちらもほぼ同じことが書いてありますが、あれ、静止画の秒10コマ連写を12fpsの動画として扱ったとあります。そうすると、ほんの僅かにクイックモーションになりますが、どのみち映画の24fpsに比べればパラパラ動画だし、動きの緩やかなシーンなら違いは認識できないと思われ。
"In burst mode, we calculated the camera was shooting at 10fps," Lasson says. "It had no timecode reference, it had no reel names, and clip names were somewhat random. That's a challenge, because you have absolutely no reference for where it came from when it gets into the Avid. We designed a whole workflow to track where the frames were. Editorial could pull the drive and look at the original frames if they wanted to." The burst-mode footage was designated as running at 12fps so that editorial could easily integrate it in the Avid at 24p. Custom workflows were developed to get each bit of footage onto that 24p timeline.
それにしてもこの2つの記事、秒10コマの静止画を動画にした際のfpsが異なっていますが、はて、いったいどちらが正しいものやら? というか、両方とも正しいのかも。
して、2つめの記事を読んで思ったのですが、スラムドッグ$ミリオネアで、11fpsだか12fpsのCanonのスチルカメラで撮影したという話は、実は、連写した静止画を11fpsだか12fpsで動画にした、という意味なのかもしれません。それなら、EOS-1D Mark IIIを使ったという話も充分納得できます。
by aim-120a
| 2011-06-18 00:31
| ガジェット
|
Comments(0)